SOKOBANJA SOKO BANJA smeÜtaj apartmani sobe kuce za odmor

• dark color
  • red color

Vrste smestaja

Smeštajni kapaciteti podeljeni su po tipovima: SOBE, GARSONJERE, STANOVI, APARTMANI, KUCE i PANSIONI
Home arrow Sokobanja arrow Reka Moravica
Reka Moravica PDF Štampaj E-pošta

На Моравици се 1. марта окупила група заљубљеника у природу и мушичарење, да у дружењу са реком и колегама прослави отварање риболовачке сезоне на пастрмку. Хладан ваздух шамарао је образе нишлијских ранораниоца и нас пасионираних, просечном свету нејасних људи, који смо панично паковали мушичарску опрему у аутомобил. Јесте хладно данас, али ће бити лепог мушичарење, помислих у себи док сам закопчавао јакну. Крећемо! Мешају се осећања, риболовачка грозница јача, расте узбуђење. То је тај дуго ишчекивани осећај! Иза леђа нам остаје Нишава, прелепа река. Питам се где смо се то запутили, када равнодушно пролазимо поред овакве воде.

Не могу да ишчекам први сусрет са Моравицом, мени непознатом реком, о којој сам чуо доста лепих прича. И поред свакодневних извештаја да је вода бистра, а водостај стабилан, мучила ме сумња да ће снег замутити воду, услед наглог пораста температуре у претходних пар дана. Километри пролазе, а делује ми да стојимо у месту. Почињу кривине, лошији пут, шума … Махнито гледам кроз затамљено стакло аутомобила. Где је та река? Покушавам да прикријем нервозу насталу ишчекивањем. Трудим се да ћутим. Најзад се заустављамо поред саме реке. Излазим из кола и посматрам околину, све ми је некако битно. Чула су нагло прорадила. Наспрам мене густа листопадна шума на стрмој, стеновитој и снегом прошараној обали. Спушта се до саме воде и надвија гране, као да жели да пређе на другу страну реке. Река мала, али моћна, плавих, зелених и браон нијанси, одише снагом. Пуне су ми очи, у грудима урла Петар Пан, а у глави креће филм. Видим себе са штапом у зубима, прслуком под мишком како скакућем узводно на једној нози облачећи комбинезон, док ме друга ногавица јури ка непознатом виру који чека само мене. Мисао ми прекида Ђоле који ми додаје кафу. Шта му сад’ треба та кафа, дал’ је паметно да је попијем када ме већ тресу адреналински шокови? У том тренутку чврсто реших да нећу бити први који ће ући у воду, ако баш морам, урлаћу у себи! Пијем кафу поред воде и тренирам самоконтролу, док ми Владина мушица већ лети око главе. Пратим је погледом, дође ми да му прегризем предвез. Остав, Остав!!! Примећујем да смо први стигли на Моравицу, под војно – диригентском палицом великог нам стратега Ђолета.Моравица-флyфисхинг

То је добро. Коначно сам испоштовао све ритуале нормалног мушичара, хоћемо ли сада у воду? Покушавам да навучем комбинезон, хендикепиран количином одела на себи, скакућем око своје осе погнут и на једној нози и самом себи се дивим да још нисам почео да се ваљам по земљи. Е сада сам већ претерао у самообуздавању, сви су већ спремни, а ја се борим са малим, али тврдоглавим прслуком. Коначно сам сквасио чизме, сада је ред на мушицу! Заузимам позицију, одмотавам струну са чекрка. Посматрам гране око себе у нади да нећу покидати типет баш у првом забачају. Некако успевам да пласирам нимфу на испрва изгледну позицију. Међутим, струја је прејака и немам успеха. Састајем се са Владом, који ми саопштава да је за то кратко време већ имао прилично успеха. У маниру доброг домаћина, Влада престаје са пецањем пажљиво посматрајући шта ја то радим и почиње бојажљиво да ми упућује савете трудећи се да не доведе у питање моје големо нимфарошко искуство. Пада му камен са срца када му у поверењу објасних да нисам љубитељ нимфе, а поготово индикатора те да ми може слободно указати на евентуалне грешке које правим. Реших да послушам сваки његов несебични савет и на обострано задовољство уследише први ударци и прве моравичке поточне пастрмке. Било је сликања и снимања, а Влада је показао инструкторско стрпљење и искрено задовољство мојим уловом. Сада сам већ прекаљен за надмудривање са моравичким лепотицама, па ми нема равног. Побегох од искуснијег колеге како би и он могао мало на миру да мушичари. Још једна лепа пастрмка и сада сам и ја задовољан уловом без инструкција на уво. Поново се састајемо и крећемо низводно лаганом шетњом поред реке. У међувремену нам се придружује још мушичара, па је вода некако живнула. На обалама још увек снег, дрвеће обнажено. Маштарим о цвркуту птица и ројевима мушица… Како сам незасит, човече, лепо је и овако. Сунце се провлачи кроз огољено грање, наједном је топло. Убрзо се хладно јутро претворило у прелеп сунчан дан. Наставио сам мушичарење без јакне. Ни снег није одолео голицању сунца, па се река убрзо значајно замутила и јасно нам ставила до знања ко је газда и да је то све што је имала да нам пружи првог дана овогодишњег мушичарење.

Након лепог дружења са реком, уследило је дружење риболоваца. Дан као створен за роштиљ на стидно зеленој ливади прошараној снегом. Пријатно дружење и препричавање преподневних надмудривања са лепотицама није изостало. Једни су ову прилику искористили за вежбање забачаја на ливади, док су други лешкарили уживајући у благодетима необично пријатног дана. У касно подне, неколицину присутних савладала је жеља за риболовом, па смо се упутили узводно, ка брани и ушћу притоке, која је заправо замутила Моравицу. Након краћег безуспешног мушичарења, посветили смо се вежбању забачаја на моравичким ливадама, те смо мудро искористили преостало време. У Ниш смо кренули у сам сумрак пуног срца, задовољни риболовом и дружењем.

Ова је река свакако вредна пажње, али због густо обраслих обала захтева специфичан приступ и начин риболова. Моравица-риболовМада је релативно уског корита, богата је поточном пастрмком, што доказује богат улов за ово доба године. Сваком мушичару спремном да се прилагоди захтевном начину мушичарења и чешћем губљењу мушица, свакако ће пружити пријатне тренутке. За сада могу само да наслутим какву лепоту крије ова речица, док крошње озелене, ливаде рашире цветни мирис, а пастрмке се разиграју на површини воде. Али о томе неком другом приликом.

Izvor reke Moravice

Река Моравица је у надлежности Заједнице Организација Спортских Риболоваца “Јужна Морава ИИ”. Дневна дозвола се може извадити у риболовацком удружењу у Соко Бањи, или у просторијама “ УСР Нишава Ниш, по цени од 1.000 динара. Дозволу је потребно извадити пре започињања риболова, док чуварска служба има само улогу контроле правилности риболова на лицу места.

Извориште ове реке се налази око 5 км источно од Соко Бање, на приближно четири стотине метара надморске висине. Одатле се релативно правим коритом пружа у правцу запада, Протиче кроз Соко Бању и улива се у Бованско језеро. Испустом из дубине језера, река наставља свој ток надахнута новом снагом, хладном водом и оплемењена поточним пастрмкама. Од места Бован, почиње мушичарски ревир под режимом “ухвати и пусти”, који се пружа 5 км низводно чинећи безбедно уточисте прелепим примерцима поточне пастрмке. Река се даље креће кривудавим коритом у правцу југа и протичући кроз Алексинац убрзо започиње нову причу, уливајући се у Јужну Мораву.

Мада је примећена незнатна активност на површини воде, осим понеке збуњене пчеле измамљене пријатним сунцем, суве инсекте нисам приметио тог дана. Главну улогу су одиграле разне варијације отежаних нимфи зечије уво са златном главом, мада сам чуо да су резултате дале и друге отежане нимфе и wоолy буггер. За успешан риболов је кључно било изабрати позицију на којој је вода дубља и спорија, па нимфу водити врло близу дна.

Сваки дан проведен поред реке је божији благослов. Свака река на којој проведем дан је божијих руку дар. Док поветарац изводи своју сонату, надахнута природа вештом руком осликава познате пејзаже. Река на камену исписује нове стране, нек’ сведоче нашој деци да смо и ми били ту. У позајмљеној шаци радости коју природа срдачно пружа свакоме од нас, ко пружи руку реци. Па пробудимо уснуле песнике и пијане сликаре. Нек’ на камену реке пише – заборавили их аскурђели, пронашли их унуци. Нек’ засијају наше реке као давно заборављени фењер. Нек’ засијају силније и јаче.